Psychomotoriek behoort tot de kinesitherapie en beoogt een holistische visie op de mens. Ze vertrekt vanuit de eenheid tussen lichaam en geest.
Psychomotorische therapie gebruikt het lichaam en de beweging als aangrijpingspunt. Deze therapie integreert de motoriek (het lichaam), de cognitie (kennis, planning, organisatie), het sociale (interacties tussen jezelf en de ander) en het emotionele (gevoelens en reflecties in houding en beweging). Het bevorderen van een positief zelfbeeld en persoonlijk welbevinden zijn hierbij belangrijk.
Voor Psychomotoriek kan je terecht bij Eva.
Eva onderbreekt tijdelijk haar werkzaamheden om tijd te maken voor de jonge levensjaren van haar kinderen. Een afspraak maken voor psychomotoriek, ontwikkelingsstimulatie of integratieve psychotherapie is daardoor momenteel niet mogelijk. De andere activiteiten (ook MYmind) gaan wel door.
Een optimale wisselwerking tussen deze aspecten is nodig om het gedragssysteem goed te ontwikkelen, waardoor de mens, het kind, handelend kan participeren in zijn psychosociale context. Systeemgericht werken is hierbij dus onmisbaar.
Deze wisselwerking uit zich in dagelijkse voorbeelden. Zo heeft een baby vanaf het begin aanraking en beweging nodig om zijn of haar zelfbeeld goed te ontwikkelen en optimaal te groeien. Een kind met leermoeilijkheden kan zich minder goed voelen in zijn vel, weinig zelfvertrouwen ontwikkelen en dit laten zien in zijn motoriek. Het emotioneel welbevinden van de mens wordt weerspiegeld in zijn lichaamshouding, bijvoorbeeld door afhangende schouders en trager bewegen.
The pursuit of truth and beauty
Is a sphere of activity
In which we are permitted to remain children
All our lives
Albert Einstein
Bij contact met de praktijk mag u volgende gegevens vermelden:
Een telefoongesprek volgt waarbij verdere informatie uitgewisseld wordt en verdere afspraken gemaakt kunnen worden.
Een intakegesprek is een eerste gesprek om het kind en het systeem verder te leren kennen.
We proberen samen de hulpvragen van de ouders, het kind en eventuele derden duidelijk te krijgen. De anamnese geeft meer zicht op deze hulpvragen en op de ontwikkeling van het kind en de context.
Indient u dit wenst kan contact opgenomen worden met andere betrokkenen; school, huisarts, CLB, andere disciplines, …
Volgende zaken mogen graag meegebracht worden:
Aan de hand van observatie en specifieke testen brengen we de ontwikkeling van het kind kwantitatief en kwalitatief in kaart. De duur van het onderzoek is afhankelijk van de reden van contactname en de hulpvraag.
Meestal werkt de therapeut alleen met het kind om objectief te kunnen observeren en een veilige omgeving te kunnen creëren. Bij jonge kindjes kan dit eventueel wel samen met de ouder(s).
Indien mogelijk zijn graag beide ouders aanwezig tijdens dit gesprek. Volgende zaken worden besproken:
Als besloten wordt om de psychomotorische therapie op te starten:
Naar de eerste sessie worden volgende zaken meegebracht:
Een psychomotorische sessie duurt 30 minuten en wordt tweemaal per week terugbetaald.
Er wordt op vaste momenten therapie gegeven.
Tijdens de individuele psychomotorische begeleiding wordt er meestal alleen met het kind gewerkt, tenzij tijdens een oudersessie.
Er wordt tussentijds geëvalueerd:
Kinderen en jongeren tussen 0 en 16 jaar met moeilijkheden bij:
Bovenstaande kan mogelijks gepaard gaan met: